Ανανεωμένο πρόγραμμα "Εξοικονόμηση Κατ' Οίκον II"
Το πρόγραμμα Εξοικονόμηση Κατ' Οίκον ΙΙ, σύμφωνα με τον οδηγό που εκδόθηκε 08/02/2018 δίνει την δυνατότητα σε ιδιώτες να αντικαταστήσουν τα παλιά τους κουφώματα με νέα συστήματα αλουμινίου. Με τους νέους ευνοϊκότερους όρους μπορεί κανείς να κερδίσει ακόμα περισσότερα αφού δίνεται η δυνατότητα όχι μόνο βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης του σπιτιού εξοικονομώντας χρήματα και ενέργεια αλλά και της αξίας του ακινήτου.
Νεότερες ενημερώσεις
Όπως θα γνωρίζετε, την Τρίτη 13/3 και ώρα 17:30 η πλατφόρμα του Εξοικονόμηση Κατ΄ Οίκον ΙΙ σταμάτησε να λειτουργεί. Τα στοιχεία που καταχωρήθηκαν από το πρωί της Τρίτης όποτε και άνοιξε η πλατφόρμα μέχρι το κλείσιμο θα παραμείνουν στην ηλεκτρονική πλατφόρμα, ώστε να αξιοποιηθούν κανονικά στη συνέχεια, σύμφωνα με την ενημέρωση του αρμόδιου υπουργείου. Διευκρινίζεται ότι σύμφωνα με την ίδια ενημέρωση ακόμα ουδείς χρήστης έχει ολοκληρώσει την υπαγωγή στο πρόγραμμα.
Η διαδικασία υποβολής αιτήσεων θα ενεργοποιηθεί ανά περιφέρεια στις ημερομηνίες που αναφέρονται στον παρακάτω πίνακα.
Για την διευκόλυνσή σας έχουν συγκεντρωθεί και τα αντίστοιχα ποσά επιδότησης ανά περιφέρεια.
Σύμφωνα με τελευταία ενημέρωση που έχει αναρτηθεί στην πλατφόρμα του προγράμματος στις Περιφέρειες Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας, Ηπείρου, Θεσσαλίας και Δυτικής Ελλάδος, έχει δεσμευτεί το σύνολο των διαθέσιμων πόρων του Προγράμματος.
Θα έχετε τη δυνατότητα να ολοκληρώσετε τις αιτήσεις που δεν έχετε οριστικοποιήσει και να ενταχθείτε σε λίστα επιλαχόντων. Οι αιτήσεις της λίστας θα ικανοποιηθούν εφόσον απελευθερωθούν δεσμευμένοι πόροι του προγράμματος ή προκύψουν πρόσθετοι πόροι.
Η ημερομηνία και ώρα εισόδου στο σύστημα για την ολοκλήρωση των εκκρεμών αιτήσεων θα γνωστοποιηθεί με νεότερη ανακοίνωση.
Περιφέρεια | Ποσό (€) (Ταμείο Εξοικονομώ ΙΙ) | Ποσό (€) (Πρόγραμμα Άμεσης Ενίσχυσης) | Ημερομηνία έναρξης υποβολής αιτήσεων |
Ανατολική Μακεδονία – Θράκη | 42.996.243,78 | 17.645.444,51 | Δευτέρα, 19 Μαρτίου, 8:00 π.μ. ΔΕΣΜΕΥΤΗΚΑΝ ΟΙ ΔΙΑΘΕΣΙΜΟΙ ΠΟΡΟΙ |
Κεντρική Μακεδονία | 38.531.889,04 | ||
Ήπειρος | 14.403.055,59 | ||
Θεσσαλία | 18.725.777,85 | ||
Δυτική Ελλάδα | 13.243.777,83 | ||
Στερεά Ελλάδα | 1.824.876,17 | 12.263.166,71 | Δευτέρα, 26 Μαρτίου, 8:00 π.μ. |
Δυτική Μακεδονία | 8.366.527,88 | 6.662.055,58 | |
Πελοπόννησος | 12.483.388,93 | ||
Ιόνιο | 6.178.500,01 | ||
Βόρειο Αιγαίο | 11.821.333,35 | ||
Κρήτη | 14.282.555,59 | ||
Αττική | 12.576.525,58 | 50.748.951,25 | Δευτέρα, 2 Απριλίου, 8:00 π.μ |
Νότιο Αιγαίο | 2.235.826,59 | 7.435.378,01 |
Νεότερες ενημερώσεις (26/3/2018)
Διαδικασία ολοκλήρωσης υπαρχουσών αιτήσεων:
Σύμφωνα με νεότερη ενημέρωση του ΥΠΕΝ, το σύστημα θα παραμείνει ανενεργό για τις Περιφέρειες για τις οποίες έχει δεσμευτεί το σύνολο των διαθέσιμων πόρων του προγράμματος (δηλαδή τις Ηπείρου, Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης, Δυτικής Ελλάδας, Θεσσαλίας και Κεντρικής Μακεδονίας) έως την Τετάρτη, 28/3. Θα ενεργοποιηθεί εκ νέου η δυνατότητα για επεξεργασία υπαρχουσών αιτήσεων σταδιακά ανά περιφέρεια, ως εξής:
• Τετάρτη 28/3 Ήπειρος,
• Πέμπτη 29/3 Ανατολική Μακεδονία & Θράκη,
• Παρασκευή 30/3 Δυτική Ελλάδα και
• Σάββατο 31/3 Θεσσαλία και Κεντρική Μακεδονία.
Όπως σημειώνει το ΥΠΕΝ, οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να προχωρήσουν στην ολοκλήρωση των αιτήσεων τους, που ανήκουν στις ενεργές Περιφέρειες.
Επίλυση προβλημάτων αλλαγής e-mail:
Παράλληλα και έπειτα από τις διαδοχικές αναβαθμίσεις του πληροφοριακού συστήματος του προγράμματος "Εξοικονόμηση Κατ' Οίκον II", το ΥΠΕΝ ενημέρωσε για την επίλυση των προβλημάτων αλλαγής email.
Συγκεκριμένα, στην ανακοίνωσή του το ΥΠΕΝ αναφέρει:
"Μετά την πρόσφατη αναβάθμιση έχουν επιλυθεί προβλήματα αλλαγής email που είχαν ανακύψει κατά την λειτουργία του πληροφοριακού συστήματος. Όσοι εκ των χρηστών κατά το στάδιο υποβολής email είχαν καταχωρήσει λάθος email και δεν έχουν λάβει τον επιβεβαιωτικό κωδικό, μπορούν να προχωρήσουν στην διόρθωση του μέσω της σχετικής επιλογής αλλαγής email."
Το σύστημα θα παραμένει ανοικτό καθημερινά 08:00 – 20:00, ενώ τον υπόλοιπο χρόνο θα πραγματοποιούνται εργασίες συντήρησης.
Υπενθυμίζουμε ότι για απορίες/ διευκρινίσεις σχετικά με το πρόγραμμα μπορείτε να επικοινωνήσετε με το 2108021317, τη γραμμή τεχνικής υποστήριξης στο 2262032100 και στο email .
Τι είναι το Πρόγραμμα «Εξοικονόμηση κατ’ Οίκον ΙΙ»;
Το Πρόγραμμα αφορά σε κτήρια που διαθέτουν οικοδομική άδεια ή άλλο νομιμοποιητικό έγγραφο, χρησιμοποιούνται ως κύρια κατοικία και των οποίων οι ιδιοκτήτες πληρούν συγκεκριμένα εισοδηματικά κριτήρια. Ειδικότερα, το Πρόγραμμα περιλαμβάνει επτά (7) κατηγορίες κινήτρων στις οποίες οι Ωφελούμενοι εντάσσονται ανάλογα με το εισόδημα επιβολής εισφοράς της τελευταίας, από την υποβολή της αίτησης, εκκαθαρισμένης δήλωσης φορολογίας εισοδήματος.
Ποιες κατοικίες μπορούν να χρηματοδοτηθούν;
Επιλέξιμες κατοικίες είναι το σύνολο των μονοκατοικιών, πολυκατοικιών και μεμονωμένων διαμερισμάτων (χωρίς επιπλέον προϋπόθεση) που ικανοποιούν αποκλειστικά τα ακόλουθα κριτήρια:
- Χρησιμοποιούνται ως κύρια κατοικία, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της πλέον πρόσφατης (πριν την υποβολή της αίτησης) εκκαθαρισμένης δήλωσης φορολογίας εισοδήματος (Ε1), του προσώπου που τις χρησιμοποιεί.
- Υφίσταται νόμιμα βάσει οικοδομικής αδείας ή σχετικού νομιμοποιητικού εγγράφου.
- Έχουν καταταχθεί βάσει του Πιστοποιητικού Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ), το οποίο έχει εκδοθεί μετά την 26/11/2017 σε κατηγορία χαμηλότερη ή ίση της Δ.
- Δεν έχουν κριθεί κατεδαφιστέες.
Κάθε ιδιώτης μπορεί να κάνει μόνο μια αίτηση όπως και μόνο μια αίτηση μπορεί να γίνει για κάθε κατοικία. Στις πολυκατοικίες απαιτείται απόφαση γενικής συνέλευσης και αίτηση για το σύνολο των κατοικιών αλλά και χωριστές αιτήσεις για το κάθε διαμέρισμα, όπως και ΠΕΑ για το σύνολο των κατοικιών. Επίσης εντάσσονται κενά διαμερίσματα που κατοικούνται εντός των τελευταίων δύο ετών.
Ποιός μπορεί να ενταχθεί στο Πρόγραμμα – Με ποια κίνητρα;
Προβλέπεται αποπληρωμή του υπολοίπου ποσού με ίδια κεφάλαια ή 4/5/6ετούς δανείου με 100% επιδότηση επιτοκίου. Στην περίπτωση του δανείου παρέχεται προκαταβολή 70% του δανείου με την υπαγωγή στο Πρόγραμμα.
Για την ένταξη στο Πρόγραμμα απαιτείται η διενέργεια ενεργεικών επιθεωρήσεων (πριν και μετά τις παρεμβάσεις), το κόστος των οποίων καλύπτεται κατά 100% από το Πρόγραμμα, μετά την επιτυχή υλοποίησή του έργου.
Επιπλέον, καλύπτεται δαπάνη για αμοιβή συμβούλου έργου και τυχόν μελέτες απαιτούμενες από την κείμενη νομιθεσία για την ορθή υλοποίηση των παρεμβάσεων.
Για ποιες εργασίες μπορεί κανείς να χρηματοδοτηθεί;
Για τις εισοδηματικές κατηγορίες 1 και 2 απαιτείται η κάλυψη των ελάχιστων απαιτήσεων του ΚΕνΑΚ για κάθε παρέμβαση που υλοποιείται και επίτευξη ετήσιας εξοικονόμησης πρωτογενούς ενέργειας μεγαλύτερης από το 40% της κατανάλωσης (kWh/m2) του κτηρίου αναφοράς (προ παρεμβάσεων).
Για τις εισοδηματικές κατηγορίες 3 έως 7 απαιτείται η κάλυψη των ελάχιστων απαιτήσεων του ΚΕνΑΚ για κάθε παρέμβαση που υλοποιείται και επίτευξη ετήσιας εξοικονόμησης πρωτογενούς ενέργειας μεγαλύτερης από το 70% της κατανάλωσης (kWh/m2) του κτηρίου αναφοράς (προ παρεμβάσεων).
Οι επιλέξιμες παρεμβάσεις αφορούν σε:
1. Αντικατάσταση κουφωμάτων και τοποθέτηση συστημάτων σκίασης (συμπ. εξώπορτα κτηρίου, κουφώματα κλιμακοστασίου, παντζούρια, ρολά, τέντες, κτλ).
2. Τοποθέτηση θερμομόνωσης στο κέλυφος του κτηρίου συμπεριλαμβανομένου του δώματος/στέγης και της πιλοτής (συμπεριλαμβάνονται πρόσθετες εργασίες όπως αποξηλώσεις και αποκομιδή, επεμβάσεις στη στέγη πχ. αντικατάσταση κεραμιδιών, κτλ).
3. Αναβάθμιση του συστήματος θέρμανσης/ψύξης (Λέβητας πετρελαίου, Λέβητας φυσικού αερίου, ενεργειακά τζάκια κ.α.).
4. Σύστημα Ζεστού Νερού Χρήσης με χρήση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Αντλία θερμότητας, ηλιακό σύστημα για παροχή ζεστού νερού χρήσης)
Για τον έλεγχο των ανωτέρω απαιτήσεων θα πρέπει τα υλικά και τα συστήματα που θα χρησιμοποιηθούν για τις παρεμβάσεις να φέρουν πιστοποίηση των ενεργειακών χαρακτηριστικών τους.
Επιπρόσθετα, τα δομικά υλικά και τα ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα, για τα οποία υφίσταται σχετική υποχρέωση από την κείμενη νομοθεσία, θα πρέπει να φέρουν σήμανση CE.
Ο μέγιστος επιλέξιμος προϋπολογισμός των παρεμβάσεων, συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α. (που αποτελεί επιλέξιμη δαπάνη για το Πρόγραμμα) είναι 250€/m2 κύριας χρήσης της κατοικίας όπως προκύπτει από το Ε9 της κατοικίας με μέγιστο κόστος παρεμβάσεων ανά μονοκατοικία/διαμέρισμα τις 25.000€.
Πχ. μια τετραμελής οικογένεια με δύο προστατευόμενα μέλη που κατοικεί σε ένα διαμέρισμα με επιφάνεια 80m2 και έχει οικογενειακό εισόδημα μεταξύ 20.000€ - 25.000€ (κατηγορία 2) δικαιούται ποσοστό επιχορήγησης 50+5+5=60% με μέγιστο προϋπολογισμό 250*80=20.000€. Συνεπώς θα λάβει 12.000€ επιδότηση ενώ τα υπόλοιπα 8.000€ θα πρέπει να τα αποπληρώσει μέσω άτοκου δάνειου ή με ίδια κεφάλαια. Επιπλέον, καλύπτεται εφόσον υπαχθεί το κόστος για τις δύο ενεργειακές επιθεωρήσεις και η αμοιβή συμβούλου έργου.
Βήματα για τη συμμετοχή στο Πρόγραμμα
1. Προετοιμασία. Ο ιδιώτης πρέπει να ελέγξει αν είναι επιλέξιμος Ωφελούμενος και αν η ιδιοκτησία του είναι επιλέξιμη κατοικία. Πρακτικά απαιτείται συγκέντρωσης των Ε1 (απαιτούνται κωδικοί TAXISnet), Ε9 (με Αριθμό Παροχής Ρεύματος), Εκκαθαριστικό, Οικοδομική Άδεια, Διενέργεια πρώτου ΠΕΑ με ημερομηνία έκδοσης από 27/11/2017 που να κατατάσει το ακίνητο σε κλάση μικρότερη ή ίση της Δ και βάσει του σεναρίου να επιτυγχάνει τον απαιτούμενο ενεργειακό στόχο.
2. Υποβολή ηλεκτρονικής αίτησης. Οι αιτήσεις βάσει οδηγού θα ανοίξουν 28/2 στην πλατφόρμα http://exoikonomisi.ypen.gr και αφού μπουν σε καθεστώς οριστικής υποβολής λαμβάνουν εξαψήφιο κωδικό και δεσμεύεται το ανάλογο ποσό. Μέσα σε δύο μήνες (δέσμευση ποσού) ο Ωφελούμενος επιλέγει αν θα προχωρήσει με δάνειο ή ίδια κεφάλαια και η αίτηση περνάει σε κατάσταση προς υπαγωγή. Έργο 9 μήνες από την απόφαση υπαγωγής.
3. Υπαγωγή αιτήσεων. Με βάση χρονική προτεραιότητα ελέγχονται οι αιτήσεις και ακολουθεί το στάδιο της απόφασηες υπαγωγής. Οι Ωφελούμενοι υπογράφουν δανειακή σύμβασης εφόσον έχει επιλεγεί σε διάστημα δύο μηνών.
4. Υλοποίηση έργου. Προκαταβολή (70% του δανείου εφόσον έχει επιλεγεί διαφορετικά ίδια συμμετοχή) και υλοποίηση παρεμβάσεων. Έκδοση παραστατικών (όλες οι συναλλαγές μέσω τραπέζης). Διενέργεια της δεύτερης Ενεργειακής Επιθεώρησης και την έκδοση του αντίστοιχου Πιστοποιητικού Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ).
5. Ολοκλήρωση διαδικασίας. Υποβολή δήλωσης πιστοποίησης και εκταμίευση ποσού εντός δύο μηνών σε τραπεζικό λογαριασμό του ωφελούμενου με τα ποσά να είναι δεσμευμένα για την πληρωμή προμηθευτών/αναδόχων.
Η ένταξη στο πρόγραμμα είναι μία συνεχής διαδικασία έως την εξάντληση των πόρων ανά περιφέρεια.
Πού μπορώ να απευθυνθώ για βοήθεια δική μου ή των πελατών μου;
Το τμήμα Μηχανικών της EUROPA PROFIL ΑΛΟΥΜΙΝΙΟ Α.Β.Ε. είναι στην διάθεση των συνεργατών κατασκευαστών για οποιαδήποτε διευκρίνιση που αφορά στο πρόγραμμα «Εξοικονόμηση Κατ΄ Οίκον». Μην διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας στο 210-8021317 ή να στείλετε e-mail στο . Επίσης, πληροφορίες που αφορούν στο πρόγραμμα μπορείτε να αντλήσετε από την ιστοσελίδα του ΥΠΕΚΑ στο http://exoikonomisi.ypen.gr/ καθώς και στο τηλέφωνο Γραφείου Ενημέρωσης και Πληροφόρησης του προγράμματος «Εξοικονόμηση κατ' οίκον II» 215-2158515 (Δευτέρα-Παρασκευή 08:00-16:00).
Ενεργειακό επιθεωρητή ανά γεωγραφική περιοχή μπορείτε να βρείτε μέσα από το Μητρώο Ενεργειακών Επιθεωρητών στην αντίστοιχη σελίδα του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής στο https://www.buildingcert.gr/inspectors/startValues.view
Διευκρινήσεις για τη χρήση του Πληροφοριακού Συστήματος
Ερ.: Γιατί είναι υποχρεωτικό να δηλώσει ο Ωφελούμενος email? Μπορεί να δηλωθεί αντ’ αυτού το email του Συμβούλου Έργου?
Απ.: Η δήλωση email του Ωφελουμένου είναι κομβικής σημασίας για την επικοινωνία καθ΄όλη τη διάρκεια της αίτησης. Ταυτόχρονα, για τεχνικούς λόγους είναι απαραίτητο ανά χρήστη (δηλαδή ανά ΑΦΜ) που συνδέεται με το Πληροφοριακό Σύστημα να αντιστοιχεί ένα μοναδικό email, το οποίο δεν θα δηλώνεται και από άλλο χρήστη. Συνεπώς, το email που δηλώνει ο Ωφελούμενος θα πρέπει να είναι διαφορετικό από αυτό του Συμβούλου Έργου. Διευκρινίζεται ότι μετά την καταχώρηση Συμβούλου Έργου η ηλεκτρονική αλληλογραφία αποστέλλεται ταυτόχρονα στο δηλωμένο email του Ωφελούμενου καθώς και σε αυτό του Συμβούλου Έργου που ο Ωφελούμενος έχει επιλέξει. Σημειώνεται επίσης ότι μετά την είσοδο στο πληροφοριακό σύστημα παρέχεται πάντα η επιλογή τροποποίησης της δηλωμένης διεύθυνσης email του χρήστη από την διαχείριση του Προφίλ του, καθώς και η προσθήκη συμπληρωματικής διεύθυνσης email.
Ερ.: Εάν γίνει λάθος κατά τη δημιουργία ή την πορεία αίτησης μου στο πληροφοριακό σύστημα και πρέπει να υποβληθεί νέα αίτηση, το email που έχω δηλώσει ισχύει ή πρέπει να δηλώσω άλλο?
Απ.: Εάν προκύψει ακύρωση αίτησης και υποβολή νέας, επειδή ο χρήστης έχει ήδη δημιουργηθεί στο πληροφοριακό σύστημα, θα χρησιμοποιηθεί το email που έχει δηλωθεί. Σε κάθε περίπτωση, το e-mail μπορεί να τροποποιηθεί μέσω του profil του χρήστη.
Ερ.: Κατά τη σύνδεση στο πληροφοριακό σύστημα στο αρχικό 1ο στάδιο ελέγχου Επιλεξιμότητας έχω δημιουργήσει αίτηση στη λίστα αιτήσεων χρήστη. Μπορώ να την επεξεργαστώ; Θεωρείται υποβληθείσα;
Απ.: Τα στοιχεία που δηλώνονται κατά τον έλεγχο και την ολοκλήρωση του 1ου σταδίου επιλεξιμότητας (βήματα 1 και 2) είναι επεξεργάσιμα, η αίτηση είναι επεξεργάσιμη και παρέχεται η δυνατότητα διαγραφής της. Μετά την ολοκλήρωση του 1ου σταδίου επιλεξιμότητας ( 2ο βήμα) κατά το στάδιο Καταχώρησης παρεμβάσεων (3ο βήμα), τα στοιχεία που έχουν δηλωθεί στα προηγούμενα δύο βήματα δεν είναι επεξεργάσιμα. Επομένως εάν διαπιστωθεί η ανάγκη κάποιο από τα δηλωθέντα να αλλάξει, παρέχεται η δυνατότητα ακύρωσης της αίτησης και η δημιουργία νέας. Σε κάθε περίπτωση, μέχρι να γίνει χρήση της επιλογής «Οριστική υποβολή» η αίτηση δεν θεωρείται υποβληθείσα. Αναλυτικές οδηγίες και μηνύματα παρέχονται εντός του Πληροφοριακού Συστήματος κατά την συμπλήρωση της αίτησης.
Ερ.: Πότε μπορώ να επεξεργαστώ, διαγράψω ή να ακυρώσω αίτηση μου?
Απ.: Η δυνατότητα διαγραφής ή ακύρωσης αίτησης εμφανίζεται κατά περίπτωση στη λίστα Αιτήσεων Χρήστη και στη στήλη «Ενέργειες». Ειδικότερα όσον αφορά την διαγραφή αίτησης, η δυνατότητα αυτή δίνεται κατά το 1ο βήμα («01.Έλεγχος 1ου Σταδίου Επιλεξιμότητας»), ενώ από το 2ο βήμα («02.Ολοκλήρωση 1ου Σταδίου Επιλεξιμότητας) και μετά, υπάρχει μόνο η δυνατότητα ακύρωσης αίτησης.
Ερ.: Γιατί μόλις πατήσω αποθήκευση στο τέλος 1ου βήματος το σύστημα με οδηγεί στη λίστα Αιτήσεων Χρήστη;
Απ.: Μόλις ολοκληρωθεί το 1ο βήμα «01.Ελεγχος του 1ου σταδίου επιλεξιμότητας» ( καρτέλες 1. Στοιχεία ωφελούμενου, 2. Στοιχεία ακινήτου, 3.Περιορισμοί Προγράμματος και κριτήρια αποκλεισμού, 4.Οριστικοποίηση στοιχείων) και επιλέξετε αποθήκευση, γίνεται η αρχική καταχώρηση της αίτησης. Το Π.Σ. σας επιστρέφει αυτόματα στην κεντρική λίστα αιτήσεων κατόπιν ολοκλήρωσης των σχετικών ελέγχων διασταύρωσης στοιχείων. Από εκεί μπορείτε να επιλέξετε την αίτηση σας για περαιτέρω επεξεργασία.
Ερ.: Τι αφορά ο κωδικός που εμφανίζεται στην λίστα Αιτήσεων Χρήστη; Είναι ο κωδικός οριστικής υποβολής της αίτησης ;
Απ.: Όχι. Η αίτηση σε αυτό το αρχικό στάδιο λαμβάνει ένα κωδικό ο οποίος αφορά στην δημιουργία της, και ο οποίος δεν είναι ο εξαψήφιος κωδικός οριστικής υποβολής της αίτησης. Ο εξαψήφιος κωδικός θα σας αποσταλεί στο 3ο βήμα μετά την Καταχώρηση Στοιχείων Παρεμβάσεων και την Οριστική Υποβολή. Με την απόδοση του εξαψήφιου κωδικού δεσμεύεται και ο προϋπολογισμός της αίτησης.
Ερ.: Γιατί υποχρεούμαι να συμπληρώσω το πεδίο που αφορά στη δήλωση De Minimis (Περιορισμοί Προγράμματος και κριτήρια αποκλεισμού) ενώ η κατοικία μου δεν αφορά σε βραχυχρόνια μίσθωση ή ενοικίαση;
Απ.: Η ροή του Π.Σ. υποχρεώνει όλους τους χρήστες να συμπληρώσουν το πεδίο «De Minimis» ανεξαρτήτως με το αν η κατοικία τους ενοικιάζεται ή μισθώνεται βραχυχρόνια. Η συμπλήρωση της δήλωσης δεν επηρεάζει σε κανένα βαθμό τις αιτήσεις για τις οικίες που δεν ενοικιάζονται ή δεν μισθώνονται βραχυχρόνια.
Ερ.: Έχει γίνει στην καρτέλα «Περιορισμοί Προγράμματος και κριτήρια αποκλεισμού» διασταύρωση των στοιχείων μου;
Απ.: Όχι. Η διασταύρωση των στοιχείων γίνεται αφού προβείτε στις Ενέργειες/Βασικά Στοιχεία Αίτησης και συμπληρώσετε τη Συνεργαζόμενη Τράπεζα και τα Στοιχεία Συνιδιοκτησίας. Εάν υπάρχει οποιαδήποτε παράλειψη ή λάθος το Π.Σ. ενημερώνει το χρήστη με κόκκινη ένδειξη στα πεδία που χρειάζεται να γίνουν διορθώσεις. Σε κάθε στάδιο μπορείτε να επιστρέφετε στην κεντρική οθόνη και να κάνετε έλεγχο πληρότητας.
Ερ.: Έχω διαμέρισμα επιφάνειας κύριων χώρων 84 τ.μ και έναν κλειστό ημιυπαίθριο 12,22 τ.μ για τον οποίο έχει γίνει τακτοποίηση με βεβαίωση περαίωσης. Στο Ε1 και στο Ε9 αναγράφονται όμως 96 τ.μ και όχι 96,22 τ.μ που θα έπρεπε βάσει τακτοποίησης. Πώς συμπληρώνω τα πεδία που αφορούν την επιφάνεια του ακινήτου στην κατάσταση 1/ καρτέλα 2 «Στοιχεία Ακινήτου» του πληροφοριακού συστήματος;
Απ.: Συμπληρώνονται τα εξής:
1. Τετραγωνικά μέτρα ακινήτου (βάσει οικοδομικής άδειας) = 84 τ.μ
2. Τετραγωνικά μέτρα ακινήτου (για τα οποία έχει γίνει τακτοποίηση) = 12,22 τ.μ
3. Επιφάνεια κύριων χώρων ακινήτου = 96 τ.μ
4. Τετραγωνικά μέτρα ακινήτου για τα οποία έχει γίνει τακτοποίηση και δεν έχουν δηλωθεί στο Ε9 = 0,22 τ.μ
Το σύστημα προσθέτει τα παραπάνω πεδία (3) & (4) και ελέγχει ότι η διαφορά αυτού του αθροίσματος με την ωφέλιμη επιφάνεια του ΠΕΑ (για την περίπτωση μεμονωμένου διαμερίσματος / μονοκατοικίας) δεν είναι μεγαλύτερη από 7 τ.μ.
Ερ.: Στις Ενέργειες «Σύμβουλος έργου» προσπαθώ να καταχωρήσω το ΑΦΜ του Συμβούλου και δεν το δέχεται.
Απ.: Πριν καταχωρήσετε το ΑΦΜ του Συμβούλου που έχετε επιλέξει, χρειάζεται να το έχει καταχωρήσει ο ίδιος ο Σύμβουλος (Σύνδεση ως Σύμβουλος) προκειμένου να υπάρχει στη βάση του Π.Σ. και να μπορεί μετέπειτα να επιλεχθεί από τον Ωφελούμενο.
Ερ.: Στην πρόταση παρεμβάσεων τι συμπληρώνω στο κόστος?
Απ.: Στη στήλη «Κόστος» χρειάζεται για κάθε κατηγορία δαπάνης να εισάγετε το γινόμενο του ποσού της στήλης «Ποσότητα» με την αντίστοιχη τιμή μονάδας που θα κοστίσει η παρέμβαση. Σε περίπτωση που το κόστος της δαπάνης που προκύπτει είναι υψηλότερο από τα ποσά που ορίζει ο οδηγός, το υπερβάλλον ποσό δεν αποτελεί επιλέξιμη δαπάνη.
Ερ.: O λογαριασμός ρεύματος της επιλέξιμης κατοικίας είναι σε άλλο όνομα από το όνομα του ωφελούμενου. Μπορεί να υποβληθεί αίτηση;
Απ.: Μπορεί, εφόσον ο αριθμός παροχής ρεύματος που αφορά την επιλέξιμη κατοικία έχει δηλωθεί στο Ε9.
Ερ.: Πότε παίρνω τον αριθμό πρωτοκόλλου που αντιστοιχεί στην υποβολή της αίτησης μου;
Απ.: Αφού συμπληρώσετε επιτυχώς την πρόταση παρεμβάσεων, τα δικαιολογητικά και τυχόν Σύμβουλο Έργου και αποθηκεύσετε τις επιλογές σας, επιλέξτε « Επιστροφή στην κεντρική οθόνη» και κατόπιν επιλέξτε «οριστική υποβολή αίτησης».
Νεότερες διευκρινήσεις προς κατασκευαστές
Απαιτείται να δώσει ο κατασκευαστής προσφορά κατά την ηλεκτρονική αίτηση;
Όχι. Αρχικά, πρέπει ο ενεργειακός επιθεωρητής να γνωρίζει το συντελεστή θερμοπερατότητας των κουφωμάτων και την ύπαρξη ρολών/εξωφύλλων ώστε να κάνει κοστολόγηση ανά τετραγωνικό μέτρο κουφώματος και συστημάτων σκίασης αντίστοιχα. Στην πρώτη φάση της ηλεκτρονικής αίτησης δεν απαιτείται γραπτή αναλυτική προσφορά.
Τι έγγραφα χρειάζεται να προσκομίσει ένας κατασκευαστής εφόσον ένας ιδιώτης ενταχθεί στο πρόγραμμα;
Οι κατασκευαστές πρέπει να προμηθεύσουν στο σύμβουλο έργου σε περίπτωση που η αίτηση προχωρήσει τα παρακάτω:
i) Αντίγραφο δήλωσης CE το οποίο πρέπει να είναι σε ισχύ
ii) Στοιχεία για το συντελεστή θερμοπερατότητας Uwτων κουφωμάτων μέσα από αναλυτική γραπτή προσφορά ανά κούφωμα
iii) Υπεύθυνη Δήλωση Αναδόχου που ενδέχεται να χρειάζεται γνήσιο υπογραφής.
Ποια είναι η μέγιστη προκαταβολή σε περίπτωση ίδιας συμμετοχής;
Κατ’ αρχάς στην περίπτωση που ο ιδιώτης επιλέξει να αποπληρώσει τη συμμετοχή του με δάνειο η προκαταβολή είναι το 70% του δανείου. Για παράδειγμα: Ιδιώτης με σύνολο δαπανών 10.000€ και επιδότηση 60%, ήτοι 6.000 επιδότηση και 4.000 ίδια συμμετοχή θα λάβει προκαταβολή 70%*4.000€=2.800€. Σε περίπτωση που ο ίδιος ιδιώτης επιλέξει να προχωρήσει την αίτηση εξ’ ολοκλήρου με ίδια κεφάλαια το πρόγραμμα δεν προβλέπει ελάχιστη/μέγιστη προκαταβολή. Εφόσον ο ιδιώτης επιθυμεί να δώσει προκαταβολή, αυτή πρακτικά ταυτίζεται με το ύψος της ίδιας συμμετοχής αφού «η επιχορήγηση που τελικά θα λάβει δε μπορεί να υπερβαίνει το ποσό που προκύπτει από τη διαφορά των πιστοποιημένων επιλέξιμων δαπανών μείον το ποσό που έχει ήδη καταβληθεί στους αναδόχους προμηθευτές με ίδια κεφάλαια». Στο παράδειγμά μας, ένας ιδιώτης θα δώσει προκαταβολή έως 4.000€.
Πώς θα γίνεται η εκταμίευση προκαταβολής και η τελική εκταμίευση στο λογαριασμό των κατασκευαστών;
Η προκαταβολή καταβάλλεται στο λογαριασμό του κατασκευαστή ο οποίος έχει δηλωθεί από τον ιδιώτη στην πλατφόρμα ως ανάδοχος της παρέμβασης. Αυτό λαμβάνει χώρα μετά την υπογραφή της δανειακής σύμβασης. Από τη στιγμή που θα δοθεί εντολή από το δικαιούχο (ΕΤΕΑΝ) τα χρήματα θα κατατεθούν στο λογαριασμό των κατασκευαστών σε περίοδο μιας εβδομάδας. Όσον αφορά την τελική εκταμίευση, χρονικά αυτή γίνεται εντός δύο μηνών από την ημερομηνία υποβολής δήλωσης πιστοποίησης για την ολοκλήρωση του έργου. Τα χρήματα κατατίθενται αρχικά σε λογαριασμό του ωφελούμενου (ιδιώτη) και σε περίοδο μιας εβδομάδας σε λογαριασμό του κατασκευαστή. Να σημειωθεί ότι υπάρχει ακατάσχετο στο λογαριασμό του ιδιώτη για το εν λόγω ποσό το οποίο είναι δεσμευμένο για τον κατασκευαστή. Να σημειωθεί όμως ότι δεν υπάρχει ακατάσχετο στο λογαριασμό του κατασκευαστή.
Πώς κοστολογούνται οι σήτες στο πρόγραμμα;
Οι σήτες επιδοτούνται αλλά περιλαμβάνονται στην τιμή του κουφώματος.
Πώς ορίζεται το κτίριο αναφοράς βάσει του οποίου καθορίζεται ο ενεργειακός στόχος;
Το κτίριο αναφοράς είναι ένα κτίριο το οποίο έχει τα δομικά χαρακτηριστικά του δικού μας αλλά έχει κατασκευαστεί βάσει ΚΕΝΑΚ 2010.
- "Κτίριο αναφοράς": Κτίριο με τα ίδια γεωμετρικά χαρακτηριστικά, θέση, προσανατολισμό, χρήση και χαρακτηριστικά λειτουργίας με το εξεταζόμενο κτίριο. Το κτίριο αναφοράς έχει καθορισμένα τεχνικά χαρακτηριστικά τόσο στα δομικά στοιχεία του κελύφους, όσο και στα τεχνικά συστήματα που αφορούν στη ΘΨΚ των εσωτερικών χώρων, στην παραγωγή ΖΝΧ και στο φωτισμό, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 9 της παρούσας( ΦΕΚ 2367Β_2017 ).
Η εξοικονόμηση (στόχος) καθορίζεται σαν ποσοστό εξοικονόμησης επί του κτιρίου αναφοράς προ παρεμβάσεων. Για παράδειγμα: Διαμέρισμα του 1970 50m2 χωρίς μόνωση, με ψυχρά κουφώματα που κατετάχθη στην κατηγορία Η είχε ετήσια κατανάλωση πρωτογενούς ενέργειας κτιρίου αναφοράς 90,6 kWh/m2 και ετήσια κατανάλωση πρωτογενούς ενέργειας (πραγματικού) κτιρίου 273,50 kWh/m2. Με προσθήκη μόνο ηλιακού θερμοσίφωνα σε ένα τέτοια ακίνητο επετεύχθη ετήσια εξοικονόμηση πρωτογενούς ενέργειας 90 kWh/m2, συνεπώς εξοικονόμηση σε σχέση με το κτίριο αναφοράς σχεδόν 100%. Στην περίπτωση αντικατάστασης κουφωμάτων η εξοικονόμηση δεν κινείται σε αυτά τα επίπεδα αφού σε κατοικία 60m2 με παρόμοια χαρακτηριστικά με αντικατάσταση ψυχρών κουφωμάτων με νέα αλουμινίου με θερμοδιακοπή επετεύχθη ετήσια εξοικονόμηση πρωτογενούς ενέργειας σε σχέση με το κτίριο αναφοράς προ παρεμβάσεων περίπου 15%. Συνεπώς, εξάγεται το συμπέρασμα ότι τα κουφώματα σε πολλές περιπτώσεις δεν αρκούν για να πιάσει ένας ιδιώτης τον ενεργειακό στόχο.)
Ποιος είναι ο μέγιστος αποδεκτός για το πρόγραμμα συντελεστής θερμοπερατότητας κουφώματος Uw;
Ο παραπάνω συντελεστής προκύπτει ανάλογα με την κλιματική ζώνη.
Για παράδειγμα, στην Αττική (Β ΖΩΝΗ) είναι 3,0W/m2K, ενώ για υψόμετρο άνω των 500m (Γ ΖΩΝΗ) 2,8 W/m2K.
Υφιστάμενο Κτίριο Ριζικα Ανακαινισμένο |
Κλιματική ζώνη |
|||||
Πίνακας 3.4α. |
Α |
Β |
Γ |
Δ |
||
Κούφωμα ανοίγματος σε επαφή με τον εξωτερικό αέρα |
Uw ≤ |
3,2 |
3,0 |
2,8 |
2,6 |
W/(m2*K) |
Σημείωση:
Τα παραπάνω στοιχεία είναι σύμφωνα με όσα έχουν ανακοινωθεί από το αρμόδιο Υπουργείο στην τρέχουσα χρονική στιγμή και αναμένονται περαιτέρω διευκρινήσεις.
Η εταιρία δεν ευθύνεται για τυχόν επόμενες αλλαγές στα παραπάνω δεδομένα.